Każde spotkanie z nową osobą to dawka ekscytacji. Zarówno dla Was, jak i dla nas florystów, za każdym razem jest to nowe, unikalne doświadczenie – bowiem każda para to inna historia. I choć praca z kwiatami, na pierwszy rzut oka może wydawać się wyłącznie przyjemnym i artystycznym zajęciem, to jednak wymaga sporej dawki organizacji i uzgodnienia wcześniej wielu szczegółów i konkretów. Właśnie o tym będzie dzisiejszy wpis.
Proponujemy, żebyście przeszli przez poniższe punkty jeszcze przed spotkaniem i wspólnie zastanowili się, które odpowiedzi macie przemyślane. To nie jest egzamin, który można oblać, więc jeśli czegoś brakuje lub nie jesteście pewni określonych zagadnień, to na spokojnie możecie je przemyśleć i taką informację dostarczyć po spotkaniu. Czasem pojedyncze decyzje lub nawet cała wizja kompletnie zmieniają się w trakcie przygotowań i jest to całkowicie naturalne. Najważniejsza jest wtedy jasna komunikacja, ponieważ to gra o Wasz dzień i to, aby w jego trakcie nie martwić się zbędnie o szczegóły.
Poniżej przedstawiamy najważniejszą listę zagadnień, które wyznaczą szlak pierwszej rozmowy:
- data, miejsce i godzina ślubu oraz wesela,
- motyw przewodni uroczystości, kolorystyka, inspiracje – punkt ten rozwiniemy szczegółowo w kolejnych postach,
- sala weselna (adres, charakter lokalu, możliwości):
– najlepiej wspólnie z florystką obejrzeć zdjęcia sali i wcześniejszych realizacji florystycznych. Bardzo pomocne jest, jeśli umiecie wskazać elementy, które Wam się podobają i takie, których u siebie wolelibyście uniknąć.
– na późniejszym etapie przygotowań na pewno padnie też pytanie od kiedy drużyna florystów może dekorować salę (dzień uroczystości, czy dzień poprzedzający ślub) oraz demontować dekoracje. W niektóre weekendy sale weselne przeżywają prawdziwe oblężenie ślubno-komunijno-chrzcielne i wymagają wstrzelenia się w konkretne godziny. Nam taka informacja pomaga w odpowiednim zaplanowaniu logistyki. Nie zapomnijcie też o poprawinach – jeśli planujecie je na sali weselnej, dekoracje powinny pozostać na stołach, a sam demontaż powinien zostać przesunięty na późny wieczór lub kolejny dzień.
– jeśli z góry wiecie, że wśród dekoracji będą podwieszane elementy lub bardziej niestandardowe konstrukcje, zapytajcie managera lub sami sprawdźcie czy na sali są jakieś haczyki, linki, karnisze lub inna pomocna infrastruktura, na/do której można zamontować dekoracje. Szczególnie ważnymi elementami są: ściana za stołem Państwa Młodych, drzwi wejściowe, okna. To nie jest oczywiste, lecz bywają sale, których właściciele nie wyrażają zgody na dekoracje z montażem z obawy o zniszczenia lub ze względu na wiek i kondycję obiektu. Bardziej zabytkowe miejsca, np. dworki, często nie mogą pozwolić na taką ingerencję ze względu na zabytkowy charakter wnętrz. Piszemy o tym, by na wstępie zaoszczędzić Wam rozczarowań, że wymarzona girlanda lub inna dekoracja nie będzie mogła być zamontowana. - elementy zamówienia – poniżej prawie kompletna lista możliwych składowych. Oczywiście zawsze jest w niej miejsce na Wasze marzenia, specyficzne dekoracje wykorzystujące możliwości sali lub innowacyjne pomysły. Podajemy jednak cały pakiet możliwych pomysłów:
– bukiet Panny Młodej – o tym w kolejnym wpisie,
– wianek i biżuteria florystyczna (np. korsarz),
– bukiet lub ozdoba na rękę dla świadkowej,
– butonierka,
– dekoracja stołu Państwa Młodych wraz z przestrzenią za stołem,
– kompozycje na stoły gości,
– bufety, bary i inne dodatkowe przestrzenie, np. korytarz, wejście, schody itp.,
– tablica z rozpiską gości,
– przestrzeń na zewnątrz,
– dekoracja samochodu,
– kwiaty do domu – na błogosławieństwo,
– kwiaty dla rodziców / dziadków / chrzestnych,
– dekoracja kościoła (kompozycja ołtarzowa / krzesła / klęczniki / ławki / dodatkowe elementy),
– dekoracja przestrzeni ślubu cywilnego (stół / krzesła / pergola lub łuk kwiatowy). - miejsce i czas odebrania/dostarczenia wianka, bukietów, butonierek, dekoracji auta itd.
- numer telefonu do świadka, świadkowej, albo kogoś zaufanego, kto w razie potrzeby podejmie decyzję. W tym dniu nie powinniście już zawracać sobie głowy sprawami organizacyjnymi 🙂
- budżet – jeśli macie wyznaczoną kwotę, to łatwiej będzie proponować co jesteśmy w stanie przygotować w jej ramach. Możemy też całkowicie puścić wodze fantazji i potem wyliczyć budżet, a następnie w razie potrzeby go negocjować i dostosowywać zamówienie do Waszych potrzeb i możliwości.
A teraz kilka rad praktycznych:
CZAS: Na pierwsze spotkanie dobrze jest zarezerwować sobie około godziny. Ten czas pozwoli na nawiązanie relacji, zbudowanie zaufania oraz omówienie kluczowych kwestii. Oczywiście, gdy para mieszka za granicą lub jej czas jest mocno ograniczony dobrze jest umówić się na spotkanie online lub zastąpić spotkanie osobiste rozmową telefoniczną.
MIEJSCE: Miejsce spotkania zależy od możliwości obydwu stron. Najlepszą opcją jest spotkanie w lokalu, w którym ma miejsce uroczystość, jednak równie dobra jest pracownia florystyczna lub kawiarnia. Grunt, by miejsce stwarzało przestrzeń dla spokojnej rozmowy.
PODSUMOWANIE SPOTKANIA: Po odbytym spotkaniu florysta powinien przedstawić kroki dalszej współpracy tj. przesłanie podsumowania rozmowy oraz wstępnego budżetu. Powinny paść także ustalenia na temat warunków podpisania umowy i określenie zasad płatności. Jeśli z jakiś przyczyn ww. elementy nie mają miejsca, pamiętajcie, że macie prawo ich dochodzić, jak w przypadku realizacji każdej innej usługi.
Mamy nadzieję, że Wasze pierwsze spotkania i doświadczenia z przedstawicielami naszej branży będą czystą przyjemnością, a nas mały „know how” pomoże w jeszcze lepszym określeniu Waszych potrzeb.